Articolul își propune să exploreze în detaliu aceste tactici insidioase, să ofere o înțelegere a modului în care operează acești infractori și să prezinte măsuri eficiente de prevenire și de combatere a acestor fraude. Vom oferi sfaturi esențiale și strategii atât pentru victimele actuale și potențiale, cât și pentru instituțiile financiare, în scopul de a consolida apărarea împotriva acestor atacuri cibernetice tot mai rafinate. Prin creșterea gradului de conștientizare și prin implementarea de practici de securitate robuste, putem spera să ne protejăm mai bine atât resursele financiare, cât și informațiile personale.
”FEBRA INVESTITORULUI” definește comportamentul oamenilor care din simpli utilizatori ai tehnologiei și ai internetului ajung mari investitori prin intermediul acestora, ignorând tot ceea ce au dobândit până la o anumită vârstă: intuiție, încrederea selectivă, suspiciunea, informații relevante etc.
Din declarațiile victimelor puteți învăța ceea ce au experimentat în acea perioadă a vieții:
- ”Am investit 20.000 euro și deja am un câștig de 150.000, dar nu îi pot scoate. Consultantul zice că extragerile afectează pe termen lung următoarele tranzacții”
- ”După 10.000 euro investiți am primit 10% din sumă, dar dacă continui să investesc după 12 luni pot extrage 45% din suma din cont”.
- ”Am pierdut 7500 de euro cu investițiile, iar la Poliție mi-au spus că este țeapă… niște proști, ei nu știu că așa este în investiții, mai pierzi… mai câștigi, că așa mi-a spus de la început consultantul”
- ”M-am apucat de trimis bani și am cumpărat acțiuni, dar nu zic la nimeni… că știi cum sunt oamenii, invidioși”.
- ”Cei de la Bancă au spus că în spatele investiției este un șarlatan care m-a păcălit, dar nu cred! Eu cu omul ăla am discutat multe, mi-a spus despre familia lui, avea și el probleme, era supărat că muncește multe ore..”
Fraudele financiare prin investiții false reprezintă o amenințare majoră în lumea financiară modernă, afectând atât investitori individuali cât și, uneori, piețele financiare la scară largă. Aceste scheme de înșelăciune sunt concepute pentru a părea cât mai convingătoare și profitabile, folosind diverse metode pentru a atrage și manipula victimele.
Reclamele Înșelătoare: Această tactică este extrem de eficientă datorită accesului larg și ușor la publicul larg prin intermediul platformelor online și a rețelelor sociale. Reclamele pot apărea sub forma unor bannere atrăgătoare, postări sponsorizate sau chiar recomandări personalizate. Utilizarea mărturiilor false sau implicarea persoanelor publice, fie prin utilizarea neautorizată a imaginilor lor, fie prin false asocieri, este menită să creeze o senzație de legitimitate și încredere. Acest lucru poate face dificilă pentru investitori să distingă între oportunitățile autentice și cele false.
Surse și lecturi suplimentare
Atacul de tip Phishing – Cyber AID https://www.cyberaid.eu/atacul-de-tip-phishing/
Phishing-ul bancar – Siguranța Online https://sigurantaonline.ro/phishing-ul-bancar/
Articole securitate cibernetică – Prodefence https://www.prodefence.ro/articole-securitate-cibernetica/
Identificarea fraudelor din mediul online – DNSC https://www.dnsc.ro/cautare?ceCaut=frauda
Cyber Intelligence – Using Profiling – ISACA | DNSC https://dnsc.ro/vezi/document/isaca-cyber-intelligence-using-profiling/
Educație cibernetică – Părinți și Copii – Prodefence https://www.youtube.com/@AlexandruAnghelus/videos